План науково-методичної роботи

ВСТУП

 

 В школі створена система науково-методичної роботи , що   реалізовується  відповідно до науково-методичної теми  «Формування духовно-моральних компетентностей школярів шляхом впровадження інноваційних технологій ».
        Методична робота школи спрямована на підвищення рівня професійної майстерності вчителів, активізацію педагогічних досліджень, збільшення кількості та покращення якості науково-методичних розробок, створюваних педагогами.
       В основі організації методичної роботи школи – розвиток сучасного стилю педагогічного мислення, відпрацювання педагогічних навичок, формування готовності вчителів до професійної самоосвіти, самовдосконалення.
      Методичну роботу побудовано на основі діагностики, аналізу інформації про стан професійної компетентності педагогів.
       З метою підвищення рівня навчальних досягнень та вихованості учнів вчителі   активно впроваджують в освітній процес інноваційні технології: особистісно-зорієнтоване навчання, критичного мислення, проектні технології, ігрові технології, ситуація успіху
 та ін.
     Методична робота в школі будується таким чином, щоб кожен вчитель мав можливість якнайповніше  розкрити свої здібності, набути навичок дослідницької роботи, використовувати досвід, наукові дослідження колег.
    Органом колективного управління з питань діяльності навчального закладу є педагогічна рада як основний структурний підрозділ.
     З цією метою
в минулому навчальному році було проведено такі засідання педагогічної ради :   «Про дієві стратегії критичного мислення в освітньому процесі закладу освіти » , «Про інноваційні підходи до організації виховної роботи в закладі освіти» , «Про розвивальне навчання як формування пізнавального інтересу молодших школярів в рамках реалізації державних стандартів НУШ» .                               

           Це дало можливість залучити педагогів до активної пошукової роботи, підвищити рівень професійної майстерності , активізувати  освітній процес.

З метою створення сприятливих умов для творчого самовдосконалення здобувачів освіти, відкриття перед ними перспектив, можливостей, підготовки до подальшого життя, вироблення вміння практично і творчо застосовувати здобуті знання в навчальному закладі створено модель інноваційного розвитку «Школа життєвого успіху». Реалізація цієї моделі сприяє піднесенню творчої особистості, спрямованої на розкриття природних здібностей, розвиток інтелекту формуванню духовності школярів. Відповідно до цієї моделі діти навчатимуться жити в світі, який постійно змінюється.

В розрізі методичного аспекту «Школи життєвого успіху» в освітній процес процес мають бути внесені глибинні зміни, тож потрібно готувати вчителя-новатора, який має проектне мислення, володіє перспективними  педагогічними технологіями, є суб’єктом особистісного і професійного зростання, уміє досягти педагогічної мети. На перший план виходить особистісний потенціал педагогічного працівника, його здатність бути об’єктом педагогічної діяльності. Особлива увага приділяється розвитку творчого потенціалу кожного педагога.
            Важливим  структурним підрозділом в закладі освіти є методична рада, яка визначає концептуальні напрями діяльності школи, стратегію впровадження інновацій, визначає зміст і форми роботи з підвищення кваліфікації вчителів. Динамічною формою методичної роботи в школі є методичні комісії. Працювало три  ШМК (вчителів початкових класів, природничо-математичного та  суспільно-гуманітарного циклу  «Пошук»,  класних керівників).
Зміст роботи усіх ШМК має переважно навчально-методичний характер. Найбільшого поширення набули розгляд нормативно-правових документів, актуальні проблеми методики викладання, вивчення методичних рекомендацій,обмін досвідом , проведення відкритих уроків.
      В процесі організації використовуються як традиційні так і нестандартні форми роботи: ділові та рольові ігри, тренінги, методичні фестивалвітальні, семінари,
педагогічний турнір « Компетентнісний підхід в освітньом процесі»

              Методична робота базується на принципах:

-        вільного вибору;

-        стимулювання самоосвіти й самостійності;

-        розвитку творчого потенціалу;

-        розвитку морально-вольової сфери;

-        відкритості, багато варіативності, гнучкості й динамізму.    

Основний зміст її роботи – вивчення технології сучасного уроку та виховного заходу.    
                                Пріоритетні напрямки методичної роботи:


- координація форм і методів роботи;
- самоосвіта  
 - організація предметних тижнів:  в 2020– 2021 н.р. активно пройшли: предметні тижні   зарубіжної літератури та української мови  математики , учнівського самоврядування та дитячої творчості.
     
Важливими підрозділами науково-методичної роботи є організація роботи методичних семінарів:
проведено заняття
психолого-педагогічного семінару:
 

1.    Особливості роботи вчителя з обдарованими та здібними учнями.

2.    Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти.

3.    Формування творчої особистості та життєвих компетентностей школярів.

4.    Упровадження інноваційних технологій для формування життєвих компетентностей учнів при організації освітнього процесу».

        В школі відсутні навчальні кабінети. Кожен вчитель має певне матеріально-технічне забезпечення з предмету:дидактичні матеріали,
наочність (карти, таблиці, портрети, схеми, репродукції та ін.),
технічні засоби навчання
.
      Належна робота здійснюється в напрямку підвищення фахової майстерності вчителів в ході курсової перепідготовки. Курсову перепідготовку в 20
20-2021 н.р. пройшли усі вчителі відповідно до Плану курсової перепідготовки    Налагоджено систему атестації педагогічних працівників школи.

Вивчено систему роботи вчителів:  Гончар Л.О. , учительки початкових класів, Лисюка В.М.,учителя фізичної культури та захисту України , Пастушенко О.М.,учительки образотворчого мистецтва , мистецтва ,трудового навчання ,та соціального педагога ,Стаднік О.М. ,учительки зарубіжної літератури та української мови.

 В результаті перевірки навчальних  планів і програм за 2020-2021 н.р., виявлено:  з усіх навчальних предметів за змістом, кількістю годин, видами навчальної діяльності плани і програми виконані, відставання реалізовано шляхом ущільнення.

      В наступному  навчальному році, з метою вдосконалення системи методичної роботи слід зосередити свою увагу на вирішенні таких проблем:

-        Засвоєння в практичній діяльності інноваційних педагогічних технологій, нових форм організації освітнього  процесу відповідно до вимог НУШ та створення безпечного освітнього середовища ;

-        Піднесення ефективності самоосвітньої діяльності вчителів;

-        Методичне забезпечення впровадження нового Державного стандарту початкової та основної школи ,Концепції державної політики  НУШ;

-        Створення умов для розвитку педагогічної майстерності, творчої ініціативи педагогів, удосконалення форм і метолів підвищення їхньої кваліфікації;

-        Моніторинг якості освіти, рівня навчальних досягнень учнів, їхньої відповідності Державним стандартам початкової і базової освіти;

-        Удосконалення системи та підвищення результативності роботи з обдарованими дітьми та дітьми з ООП.

-        Забезпечення системного підходу щодо створення перспективного педагогічного досвіду;

-        Координація роботи щодо розвитку творчої активності педагогів, підвищення кваліфікаційного та професійного рівня, компетентності, духовності та відповідальності за результати своєї праці.  

 

І.ІНФОРМАЦІЙНО-МЕТОДИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ

-         

Зміст заходів

Термін виконання

Відповідальний

1

Індивідуальні співбесіди з учителями: вибір методичних тем

вересень

Голова методичної ради

2

Діагностика творчих здібностей педагогів

протягом року

З/д НВР, практичний психолог

3

Узагальнення досвіду роботи вчителів:

-        Пасічнюк Л.Д.-учительки англійської мови;

-        Шевчук О.П.-учительки фізики та математики

 

Грудень ,

 Лютий

 

 

Голова методичної ради,

 

ІІ.РОБОТА НАД ПРОБЛЕМНИМИ ПИТАННЯМИ

Зміст заходів

Термін виконання

Відповідальний

1

Поповнити  картотеку літератури з проблемного питання

вересень

З/д НВР

2

Продовжити опрацювання літератури (з проблемного питання), ознайомитися з матеріалами роботи інших навчальних закладів

жовтень-листопад

З/д НР

3

Провести конференцію на тему: «Роль освітніх технологій у створенні сучасного освітнього середовища».

квітень

методична рада

4

Аналіз роботи педагогічного колективу над науково-методичною проблемою протягом року.

протягом року

колектив школи.

5

Обновити  довідково-інформаційний методичний куточок з науково-методичної проблеми школи.

вересень

З/д НВР

 

6

Організувати комплексне обговорення відповідної інформації

протягом року

Керівники

З/д НВР, З/д НВР

7

Працювати над вдосконаленням системи роботи вчителів у контексті опрацювання проблеми

постійно

методична рада

8

Вивчити досвід роботи вчителів інших шкіл, що працюють над аналогічними проблемами

постійно

З/д НВР

 

9

1 раз в чверть Організувати роботу постійно діючого психологічного семінару  «Особистісне зростання вчителя» та практичного семінару «Педагогічна майстерність та її основні елементи»

Практичний психолог

Грудень

11

Вдосконалити, спрямувати сили, усіх форм внутрішкільної методичної роботи над реалізацією науково–методичної теми закладу освіти..

постійно

  Методична рада

12

Створити творчу групу та забезпечити її ефективну роботу: «Створення умов для успішної реалізації Державної політики НУШ»

1. ОніщукЛ.М..

2.Гончар Л.О.

3.Дяченко Т.П.

Організувати роботу творчої групи над цільовою програмою «Інтелект. Обдарованість. Творчість.»

1.Погребняк Т.І.  

2.Деревенько А.Б.

3.Волова Я.О.

 

жовтень, постійно

З/д НВР

 

13

Провести педагогічні читання з визначеної проблеми

« Педагогічні ідеї  С.Френе в практиці НУШ»

лютий

З/д НВР

методична рада

 

ОРГАНІЗАЦІЯ РОБОТИ НАД ВИБРАНОЮ ПРОБЛЕМОЮ

 

Зміст заходів

Термін виконання

Відповідальний

1

Розробити творчою групою основні положення, рекомендації для вчителів-предметників

жовтень

Кер. творчих груп

2

Організувати взаємовідвідування уроків, вивчення та виконання вчителями методичних рекомендацій.

постійно

ЗНВР,  МР

3

Узагальнення, впровадження в практику роботи учителів перспективного педагогічного досвіду з даної проблеми.

постійно

Вчителі – предметники

4

Вдосконалювати методику аналізу відвіданих уроків керівниками школи, методичним активом.

постійно

Адміністрація

5

Поповнити банк інформації щодо впровадження  науково-методичної теми в освітній процес процес.

листопад

ЗНВР

6

Випустити методичний бюлетень з досвіду роботи над проблемою «Впровадження Державних стандартів  освіти  – вимога часу»

1 раз на чверть

ЗНВР

7

Практикувати творчі звіти учителів за результатами роботи над науково-методичною темою

постійно

ЗНВР

 

                                             

 

                                                    ІІІ.РОБОТА З КАДРАМИ

 

Зміст заходів

Термін виконання

Відповідальний

1

Засідання методичної ради

4 раз на рік

Голова методичної ради

2

Організація курсової перепідготовки

протягом року

З/д НВР

3

Робота динамічних творчих груп

протягом року

керівники груп МР

4

Участь у семінарах

протягом року

учителі

5

Участь в методичному тижні.

грудень

З/д НВР

6

Участь в шкільній науково-методичній конференції ««Роль освітніх технологій у створенні сучасного освітнього середовища».  

квітень

З/д НВР,  МР

7

Тематична перевірка : « Самоосвітня робота учителів –предметників»

лютий

З/д НВР, МР

8.

Участь у районному конкурсі «Учитель року»

 

Методична рада

9

Організувати систему наставництва.

протягом року

З/д НВР ,МР

        

 

                                               ІV.ОРГАНІЗАЦІЙНІ ЗАХОДИ

 

Зміст заходів

Термін виконання

Відповідальний

1

В основу організації та змістової діяльності школи покласти  положення Закону України „Про освіту”, „Про повну загальну середню освіту”,  також принципи правовідовідповідності, гуманітаризації, демократизації,  диференціації та індивідуалізації.

вересень-жовтень

З/д НВР

2

Реалізовувати  методичну проблему „Формування духовно-моральних та ключових компетентностей школярів шляхом впровадження інноваційних технологій.”

протягом року

З/д НВР

3

Систематично поповнювати матеріали на ГУГЛ-диску  

протягом року

З/д НВР

4

Удосконалити структуру роботи з обдарованими дітьми

 вересень

З/д НВР

5

Впроваджувати в роботу методичної ради  інноваційні форми і методи роботи з педколективом.

протягом року

З/д НВР

6

Організувати роботу психолого-педагогічного семінару «Особистісне зростання вчителя» та практичного семінару « Формування інноваційного освітнього  простору ».

2 рази на семестр

З/д НВР

7

Організувати роботу творчої групи над цільовою програмою «Інтелект. Обдарованість. Творчість.»   

листопад

методична рада

 

8

Працювати над реалізацією  моделі інноваційного розвитку «Школа життєвого успіху» (методичний аспект)

постійно

методична рада

 

 

 

 

V .РОБОТА З ВИВЧЕННЯ, УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА ПОШИРЕННЯ ППД

 

Зміст заходів

Термін виконання

Відповідальний

1

Протягом кожного навчального семестру знайомити вчителів з матеріалами ППД .

протягом року

З/д НВР, керівники  

2

Ознайомити вчителів з тематикою досвіду вчителів  шкіл району, який вивчався районним методичним кабінетом протягом року

лютий

З/д НР

3

Практикувати творчі звіти вчителів, які атестуються

 

лютий -березень

вчителі, які атестуються

4

Провести методичний аукціон ідей вчителів, які атестуються.

березень

керівники ШМК, З/д НР

5

Провести психолого-педагогічний консиліум «Від періоду зрілого дитинства до періоду дорослості».

протягом року

керівники ШМК, З/д НР

6

Випускати методичні бюлетені

Æ „Вісті з уроків та виховних заходів”

Æ «Увага! Цікавий досвід»

Æ «Радимо застосувати в своїй практичній діяльності»

 

протягом року

керівники ШМК, З/д НР

7

Поновити картотеку перспективного педагогічного досвіду.

протягом року

керівники ШМК, З/д НР

 

 

VІ.  УПРАВЛІННЯ НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНИМ ПРОЦЕСОМ

 

Зміст заходів

Термін виконання

Відповідальний

1

вивчення стану викладання:

  1.    Англійської мови в 5-11 класах
  2. Фізики ,фізики астрономії в  7-11
  3. Математи

      4.   Вивчити тематичні питання якості викладання навчальних предметів (відповідно до річного плану роботи та графіка внутрішкільного контролю)

 

грудень,

 

лютий

 

березень

 

Адміністрація школи,

керівники ШМК, ЗДНВ, атестаційна комісія

 

                       VІІ.  ЗМІЦНЕННЯ МАТЕРІАЛЬНОЇ БАЗИ МЕТОДИЧНОГО КАБІНЕТУ

 

Зміст заходів

Термін виконання

Відповідальний

1

Організувати виставки-огляди нових надходжень педагогічної літератури з метою використання їх в практику роботи членів педколективу

протягом року

Голова методичної ради

2

Регулярно (двічі на семестр) випускати методичні бюлетені

Æ  «Інтерактивні методи навчання в практику»

Æ Плекаємо обдарованість

Æ Робота по подоланню низького рівня навчальних досягнень учнів.

жовтень, грудень, лютий , квітень

Голова методичної ради

3

Контролювати стан впровадження перспективного досвіду вчителями, які атестуються

протягом року

З/д НР, Голова методичної ради

4

Надавати постійну методичну допомогу в проведенні засідань методичних комісій

протягом року

члени ради

5

Організувати і провести творчі звіти вчителів, які атестуються

лютий-березень

рада методкабінету

6

З метою інтеграції знань, реалізації міжпредметних зв’язків на уроках запроваджувати інноваційні форми і методи роботи

протягом року

Голова методичної ради

 

 

VІІІ. ОРГАНІЗАЦІЯ МЕТОДИЧНОЇ ДОПОМОГИ

 

Зміст заходів

Термін виконання

Відповідальний

1

Оформити шкільний стенд  «Реалізовуємо державні стандарти»

вересень

Голова методичної ради

2

Підготувати тематичні папки, пам’ятки:

F Вимоги до сучасного уроку

F Для тих, хто працює з п’ятикласниками

F Специфіка роботи з обдарованими дітьми

протягом року

Голова методичної ради

3

Поновити довідково-інформаційний куточок „Сучасному уроку-наукову організацію та високу якість„

грудень

Голова методичної ради

4

Поповнити папку „ДІАГНОСТИКА” сучасним анкетним матеріалом

протягом року

Голова методичної ради

5

Підготувати і оформити матеріали на виставку ППД

 

 

6

Підготувати і оформити атестаційні матеріали

жовтень-квітень

 Атест.комісія

7

Продовжити поповнення картотеки методичної літератури

протягом року

Голова методичної ради, бібліотекар

8

 Організувати роботу творчих пар учителів «Творчість + молодість»

 

протягом року

 

Голова методичної ради

 

 

                       VІІІ. ТЕМАТИКА ЗАСІДАНЬ МЕТОДИЧНОЇ РАДИ.

                                              Засідання №1 (Вересень)

  1. Аналіз методичної роботи за минулий навчальний рік.

                                                                             /Вересень, члени методичної ради/

  1. Затвердження мети, завдань, етапів роботи методичної ради навчального закладу. Завдання на новий навчальний рік.      /Керівники ШМК/
  2. Ознайомлення членів методичної ради з Інструктивно-методичними листами Міністерства освіти і науки України.     /Члени методичної ради/
  3. Розподіл обов’язків між членами методичної ради. /Голова методичної ради/
  4. Про реалізацію плану роботи над єдиною науково-методичною темою «Формування духовно-моральних та ключових компетентностей школярів через впровадження інтерактивних технологій».

 

 

                                                      Засідання №2 (Листопад)

1.     Підсумки вхідного моніторингу навчальних досягнень учнів 5  та 10 класів  з української мови та математики.                                                  /Листопад/

2.     Підсумки І етапу олімпіад з базових дисциплін та підготовка команди до участі в ІІ етапі.

3.     Про участь вчителів школи в районному етапі конкурсу «Учитель року.»

4.     Затвердження плану підготовки та проведення фестивалю методичних ідей.

                                                                                                         /Січень 2022р./

5. Обговорення проходження методичного тижня.                    /Листопад/

 

                                                          Засідання №3 (Січень)

      1.  Результативність науково-методичної роботи в школі.

  2.  Про підсумки моніторингу навчальних досягнень учнів у І семестрі.   /Січень/

  1. Про результати виступу команди школи на ІІ етапі олімпіад та про підготовку учнів до участі в ІІІ етапі.
  2. Про підсумки проведення творчого звіту вчителів, що атестуються.
  3. Про підсумки проведення предметних декад у І семестрі.

            

                                                   Засідання №4 (Квітень)

1.       Удосконалення освітньої діяльності  закладу освіти  на основі інноваційних технологій.                                                                                                                     

2.       Організація повторення навчального матеріалу та підготовка учнів до державної підсумкової атестації.

3.       Затвердження та обговорення документації для здійснення підсумкової державної атестації.

4.       Про роботу педколективу над науково-методичною проблемою в наступному навчальному році та планування на наступний навчальний рік.

5.       Творчий звіт учителів, що атестуються.

 

 

 Додаток 1


План проведення психолого-педагогічного семінару 2021-2022 н.р.

 

                                  «Особистісне зростання вчителя»

 

Місяць

Тема

Відповідальний

Вересень

Особистісне зростання вчителя, запорука впровадження інновацій в освіті.

З/д НР, творча група, практичний психолог

Листопад

 Творче впровадження інтеграції- шлях до якісної освіти

З/д НР, творча група, практичний психолог

Лютий

Формування успішного  та безпечного освітнього середовища.

З/д НР, творча група, практичний психолог

Квітень

Особистісні якості вчителя та позитивний імідж сучасної школи.

з/д НР, творча група, практичний психолог

 

Додаток 2

 

                            План проведення практичного семінару

 

              «Формування інноваційного освітнього  простору. »

 

Місяць

Тема

Відповідальний

Жовтень

Формування навичок ефективної взаємодії.

З/д НР,

Грудень

Особливості переходу із початкової школи в основну. Розвиток та соціалізація дітей.

З/д НР,

Січень

Формування пізнавальної діяльності учнів на інтерактивних уроках.

З/д НР,

ютий

Працюємо за новими Державними стандартами.

З/д НР,

Березень

Формування мотивації навчальної діяльності учнів.

З/д НР,

 

Додаток 3

 

                План роботи творчих пар вчителів «Досвід + Молодість»

 

1.    1. Аналіз програм, знайомство з рекомендаціями, методичними листами, пояснювальними записками за предметами. Зразки документації вчителя, класного керівника, оцінювання навчальних досягнень учнів: поточне й тематичне

 Вивчення потреб і запитів молодих педагогів.

 1.2. Дотримання єдиних педагогічних вимог до учнів на уроках.

                                                      ( Вересень 2021 року .Заст. директора з НВР)

 

 2. Сучасні підходи до типології та структури уроків.

2. 1 Формування ключових компетентностей учнів через наскрізні лінії . Методичні рекомендації МОНУ

                                                     ( Жовтень 2021року Вчителі-наставники)

2.    Практикум «Досвід запрошує до себе.» (майстер-класи,уроки наставників в рамках семінарів)

                                                (Жовтень, груден,.лютий   Вчителі -наставники )

 

3.Організація роботи вчителя спрямованої на безперервну самоосвіту, підвищення професійного рівня у процесі роботи над науково-методичною проблемою.  (Листопад 2021 року Вчителі-наставники)

 3. Практикум «Використання ІКТ в освітньому процесі»

 

                                                     ( Грудень 2022 року. Вчителі-наставники)

 

 4. Організація роботи з розвитку творчих здібностей учнів.

 4.1. Особливості проведення нестандартних уроків

 

                                                           (Січень 2022 року Вчителі-наставники)

  5. Домашнє завдання: його місце та значення в освітньому процесі.

                                                                (Лютий 2022 року Вчителі-наставники )

 6. Впровадження здоров’язберігаючих технологій в процес навчання школярів.

                                                          (Березень 2022року Вчителі-наставники )                                  

7. Конфлікти з учнями, їх причини.

 7.2. Шляхи і способи виходу з конфліктних ситуацій.

                                                           (Квітень 2022 року психологічна служба )

8. Калейдоскоп відкритих уроків молодих спеціалістів.

                                                             ( Квітень 2022 року Молоді спеціалісти )

9.Звіти наставників про роботу з молодими вчителями.

 9.1. Підсумки роботи творчих пар за 2021/ 2022 навчальний рік.

9.3.Визначення проблем, над вирішенням яких вони працюватимуть у 2022/2023 навчальному році.

                                                           (Травень 2021 року Вчителі- наставники)