Медіаграмотність

 

Джинса" у регіональних ЗМІ та відсутність шкільного предмету: як  розвивається медіаграмотність на Одещині :: Ізбірком :: Головні події Одеси

МЕДІАГРАМОТНІСТЬ ДІТЕЙ: НАВИЧКА XXI СТОРІЧЧЯ

 

У столітті цифрових технологій, медіаграмотність є необхідним знанням, якого потрібно навчати дітей нарівні із іншими навичками. Це допоможе їм легко орієнтуватися у різноманітних медіа-ресурсах та розуміти цінність інформації, що вони отримують.

 Для сучасних дітей існує безліч різноманітних джерел, зокрема традиційні ЗМІ (радіо, телебачення, газети та журнали). Але крім цього інформаційні повідомлення містять також:

  • відеоролики;
  • соціальні мережі;
  • меми;
  • відеоігри;
  • реклама та багато іншого.

Це все хтось створює, і це все має свою мету. Розуміння цієї мети і є основою медаграмотності.

Медіаграмотністі необхідно вчити дітей, тому що це…

1. Дає змогу мислити критично. Діти мають навчитися самостійно оцінювати різні комунікаційні засоби та визначати, наскільки поданий у них матеріал відповідає реальності, якою є основна ідея повідомлення. Необхідно допомогти дитині правильно збирати інформацію для формування власної думки на основі здобутих нею фактів.

2. Допомагає споживати інформацію розумно.  Медіаграмотність формулює навичку визначати, чи дійсно певне повідомлення заслуговує на довіру.

3. Навчає розпізнавати думку автора. Якщо дитина розуміє та приймає чужу точку зору, це допомагає їй поважати інші погляди, які можуть різнитися з її власними.

4. Допомагає відповідально створювати медіаповідомлення. Запорукою ефективної комунікації є визнання власної думки та оцінювання, що і як ви говорите, розуміння, що кожне повідомлення може впливати на іншу людину по-різному.

5. Дає змогу усвідомлювати роль медіа у нашій культурі. Плітки про знаменитих людей на обкладинках глянцевих журналів та комічні меми — це все засоби, що формують погляд дитини на світ та змушують мислити певним чином.

6. Навчає розуміти ідею та мету автора. Повідомлення є інформативним, чи, може, автор намагається змінити думку та навіть агітує до якихось дій? Якщо дитина точно розуміє мету певного посилання, вона може зробити правильний та усвідомлений вибір. Коли ж ні, медійний вплив може призводити до неочікуваних наслідків.

6 правил медіаграмотності

Ви миєте руки перед вечерею, готуєте на чистій воді і чітко знаєте, скільки ложок цукру можна з’їсти в день? Тоді гарна ідея - виробити правила і для вживання інформації.

 
1. Формуйте свою стрічку новин у соцмережах безпристрасно
 
У сучасному суспільстві контент має змогу створювати кожен. Але якщо вам не подобається інформаційний продукт, ви маєте право адекватно зреагувати і відмовитися від нього. Не варто додавати друзів із жалості, демонструючи мережевий альтруїзм. Не додавайте людей тільки тому, що у них милі фотографії або це ваші старі знайомі. Тут потрібен тверезий розрахунок і свідомий вибір. 
 
2. Видаліть недостовірні джерела
 
Якщо людина публікує дурниці, це достатній аргумент, щоб видалити її зі свого кола друзів.
 
3. Не відволікайтесь на те, що для вас не важливо 
 
Вам не обов’язково стежити за модними трендами, розуміти політику, бути в курсі всіх коливань валютного ринку і знати імена голлівудських акторів. Ви маєте право чогось не знати, не цікавитися чимось, не стежити за цим.
 
4. Слідкуйте за якістю 
 
Інформаційне середовище складається з простих і складних вуглеводів. Прості вуглеводи засвоюються на льоту, дарують моментальну насолоду і шкодять здоров’ю. Після такої їжі апетит подвоюється - ви починаєте потребувати більшої дози доти, поки не відчуєте себе погано.
 
Повільні вуглеводи, навпаки, складні для засвоєння. Але саме вони можуть дати відчуття наповненості, змісту і мають складати основу вашого інформаційного меню. Це, наприклад, якісна аналітика, пізнавальна інформація, освітні проєкти.
 
5. Живіть своїм життям 
 
Багато медіа дублюють інформацію з інших медіа, які в свою чергу отримали інформацію з третіх джерел, а ви це все поглинаєте. Закрийте стрічку і живіть повноцінним життям.
 
6. Виділяйте час, щоб подумати
Відволікайтеся від нескінченного потоку інформації та її аналізу. Побудьте в тиші, подивіться, послухайте. Не бійтеся чогось не розуміти або проґавити час, не споживаючи нові дані. Профільтруйте свої думки, давши їм ковток інформаційного детоксу.